Release: 26/1 – 2018
Bolag: Twofaced Productions / Sound Pollution

Att Mäbe utvecklas som låtskrivare och framförallt textförfattare visar han vid varje nytt släpp. Nya EP:n När rösten i radion sa hans namn är inget undantag. För första gången lyckas han hålla texter tillräckligt personliga och intressanta och på samma gång kryptiska, utan att behöva skriva lyssnaren på näsan. Kanske är det därför När rösten i radion sa hans namn är Mäbes mest intressanta släpp hittills.

Inledande Poetens död är inte bara byggstenen för hela släppet att stå på, utan kanske den mäktigaste låten i hela katalogen. Ett stegrande stycke som tar avstamp med några enkla pianoackord, men som slutar i ett brinnande rockstycke med skrikande gitarrer och emotionell sång. Singelsläppet Varje kväll nånstans är mer lågmält och malande och borde vara given i en P3-spellista. Och så fortsätter det. Varje låt på denna EP fyller sin funktion och Mäbe är taktisk när han väljer att släppa i detta format. Ge folket precis lagom mycket för att längta efter mer.

Visst finns det dem som skulle kalla detta en Thåström-pastisch. Influenserna finns onekligen där. Men bortsett från Det dom kallar frid (som i ärlighetens namn är en kopia av Thåströms Kärlek är för dom) så är det irrelevant huruvida Mäbe vandrar i legendarens fotspår eller ej. Mäbe lyckas trots de påtagliga influenserna gå lika mycket åt sitt eget håll.

När rösten i radion sa hans namn visar att det finns bortglömda rockrävar och sångare som står där i skuggan bakom Thåström, Plura och gubbarna och bara väntar på att få komma fram i rampljuset. Nu måste väl lyftet för Mäbe komma?

Betyg: 8 av 10

Lämna ett svar

Din e-post kommer inte att synas