CannibalCorpseASkeletalDomain

Release: 16/9 – 2014
Bolag: Metal Blade Records

Death metal-pionjärerna Cannibal Corpse är tillbaka med sitt nya album A Skeletal Domain och det krävs ingen raketforskning för att räkna ut vad man har att vänta sig: riktigt jävla mangel med låttitlar som får den tuffaste att sova med ljuset tänt. Smaka bara på Icepick Lobotomy, låt titeln rulla runt på tungan medan du headbangar frenetiskt till själva låten. Headbanga frenetiskt vet vi redan att George ”Corpsegrinder” Fisher gör när han inte ryter ut sin text genom mikrofonen. Han har en röst som aldrig slutar att varken imponera eller få en att rysa av obehag. Även fast A Skeletal Domain innehåller exakt samma formula som tidigare Corpse-album, bortsett från att gitarrsolot kommer två tredjedelar in i varenda låt och att Alex Webster smeker lyssnarens öron med sin bas, så är detta ett av bandets starkaste album hittills.

A Skeletal Domain’s akilleshäl, vilket flera av Corpse’s album lider av, är dess enformighet. Det finns ingen specifik låt på albumet som står ut eller kräver lyssnarens fulla uppmärksamhet. Låtarna flyter in i resten av bandets katalog och lär fungera ypperligt live, för vem försöker vi lura? Det är omöjligt att förstå vad Corpsegrinder sjunger live, han skulle lika gärna kunna growla om hur man kokar pasta och publiken skulle likväl mosha och skaka på huvudet. Som skrivet ovan, gitarrsolon två tredjedelar in i varje låt känns lite lamt när man väl upptäcker strukturen – tur att de är ”roliga” att lyssna på.

Med A Skeletal Domain serverar Cannibal Corpse samma syfte som de gjort sedan slutet av 80-talet: en flykt från all naivitet, äckelkänslor och frustrationer som vi kan ställas inför när vi stöter på vissa människor i samhället eller media. Bandet erbjuder en tillflyktsort där vi bara kan luta oss tillbaka och skaka våra huvuden i takt till musiken. Är du ett fan av death metal är detta ett album du absolut inte får missa. Bara Icepick Lobotomy-titeln är värd dina pengar.

Du kan köpa A Skeletal Domain via iTunes.

Bäst: Kill Or Become.
Sämst: Inget nytt här inte.
Betyg: 7,5/10

Skribent: Jonas ”Madman” Persson.

 


Lämna ett svar

Din e-post kommer inte att synas