Michael Monroe_Access- Rock_Madman_The Tivoli_8

2014-10-15

Thundermother
Åskmorsorna är tillbaka i Göteborg efter en tids frånvaro, detta sker som förband till legendariske Hanoi Rocks-frontmannen Michael Monroe.
Denna regniga onsdagkväll kunde knappast vara tråkigare, något som dock ändras i samma stund som dessa fem damer äntrar scenen och brakar igång med Man With Blues.
För att vara Sticky Fingers är ljudet inte helt hundra, det är dock inget som hindrar bandets råa Powerage-sound från att mullra ända ut till Kaserntorget.
Då jag sett dem sedan deras allra första gig börjar det bli ett antal gånger, personligen hoppas jag att de släpper något nytt snart så att man får lite ny luft i systemet och inte behöver spela samma låtar varje gång.
Bandet ser dock ut att trivas mycket bra med sina starka låtar från debutplattan Rock’n’Roll Disaster och lever fortfarande på kicken av att de når nya öron vid varje konserttillfälle.

Mitt bästa minne med bandet är deras gig på Sweden Rock Festival tidigare i år, då var de verkligen synkade och laddade till tusen. Ikväll har man inte samma scenutrymme och publikmassa att jobba med, det är dock många leenden i publiken och låtarna rivs av likt musikaliska käftsmällar åt alla håll.
Även när bandet inte har sin absolut bästa dag gör de ingen besviken. Med Thundermother har man alltid kul!

Bäst: The Dangerous Kind
Sämst: 
Ljusteknikern kanske borde sätta på ljuset när folk står på scen?
Betyg: 7/10

Skribent: Viktor Skatt

Thundermother_Access- Rock_Madman_The Tivoli_15

____________________________________________________________________________________________________________________________

Michael Monroe

Den finske galningen är tillbaks. Med Monroe vet man alltid att man får valuta för pengarna och trots att Sticky Top Floor endast är fyllt med cirka 200 personer är det inget som kommer att hindra denna urkraft från att dra över Göteborg likt en snål faster på marknad.
I bandet har han alltid riktigt vassa musiker. Sami Yaffa (Hanoi Rocks, New York Dolls, Johnny Thunders etc.) på bas och Steve Conte (New York Dolls etc.) på gitarr är herrarna som sätter extra krydda på det hela.

Michael Monroe_Access- Rock_Madman_The Tivoli_15Det fantastiska med Michael Monroe’s musik är hur otroligt nära rötterna den ligger utan att egentligen sätta någon direkt stämpel på. Man kan höra allt från Chuck Berry, Sex Pistols, The Stooges och The Who. Inte undra på att Hanoi Rocks inspirerade alla de stora banden från Glam/Sleaze-scenen på 80-talet.
Den andra nyckeln till succé är frontmannens otröttliga arbete på scen. Att aldrig ta sin publik för given är det mest ädla man kan göra som artist, Michael Monroe är en av få frontmän som efter 35 år i branschen fortfarande går ut på scen och går över lik för ditt nöjes skull. Akrobatik, klättrande på allt som går att klättra på, höga sparkar, saxofon- och munspelssolande och väldigt starka sånginsatser är hans signum som aldrig känns slentrianmässigt eller tillgjort. När han svingar mikrofonen runt sig fullkomligt dryper det om den och redan efter några låtar är han helt genomblöt av svett. En riktig hjälte.

Bandet bjuder på en stabil insats med blandat gott från solokarriären och senaste plattan Horns And Halos, Hanoi Rocks-klassiker och Demolition 23-låtar. Man slänger in AC/DC’s Dirty Deeds Done Dirt Cheap för den goda stämningens skull och ingen i salen tänker ens tanken på att detta egentligen inte är något annat än en tråkig och regnig onsdag. Musikens kraft är ändlös, Michael Monroe är en av dem som lyckas förvalta detta till fullo genom att skapa ett spektakel i samma klass som storheter som Iggy Pop och David Lee Roth.

Bäst: Frontmannens enorma energi som kör över alla fullständigt. Dessutom värt att nämna att merchen var riktigt smakfull och snygg.
Sämst: Att det inte är fullsatt när denne magiker står på scen är en skam.
Betyg: 9/10

Skribent: Viktor Skatt

Bilderna kommer från Helsingborgspelningen på The Tivoli, fler bilder hittar du HÄR.

Lämna ett svar

Din e-post kommer inte att synas